Læs Naturligt

Er du interesseret i at deltage i et weekendkursus i Læs naturligt, så ring på: 21648368

 Beskrivelse

Konceptet Læs Naturligt er opstået gennem løbende erfaringer med at lære ordblinde børn og børn med læsevanskeligheder at læse og stave.

Naturlig Læsning består af 2 ben

  1. Systematisk læse/stave-undervisning ofte gennemført med lege i naturen og med dyr. Se mere på: vintherslaeseklinik.dk
  2. Selvværds-øvelser som udføres i naturen og med dyr
  • Alle forholdsregler i forhold til Corona-virus bliver overholdt
  • Professionel underviser
  • Gratis anderledes læsetest via Zoom inden optagelse på kurset
  • 3 weekender for forælder og barn
  • Undervisningen foregår udenfor gennem aktiviteter i naturen og med dyr
  • Selvværdøvelse på heden – hjælp med at hyrde får
  • Unik metode, hvor du som forælder også lærer, hvordan du skal hjælpe dit barn korrekt
  • Fuld forplejning 
  • Der er mulighed for overnatning mellem lørdag og søndag ved tilkøb
  • Hjemme-øvelser i mappe mellem kursusgangene

Lørdag foregår undervisningen fra klokken 10.00-17.00 – Lørdag kan I ankomme fra klokken 9.00

Søndag foregår undervisningen fra klokken 9.00-16.00

 

Vedrørende overnatning: I skal selv medbringe sengelinned og håndklæde.

Vedrørende forplejning: I skal selv medbringe mad hvis der skal tages hensyn til allergier og specielle ønsker til maden.

Professionel underviser: Bente Vinther: Folkeskolelærer, læsevejleder og reg. psykoterapeut

Ring for mere information: Bente Vinther: 21648368

Det hele foregår i skønne landlige omgivelser i Vestjylland.

Adresse: Øster Lemvej 5, 6940 Lem St.

Tlf. 21648368

Læringsgrundlag

Ordblindhed og læsevanskeligheder er arveligt

Dysleksi eller ordblindhed er arveligt. Ordblindhed er evnen til at kunne adskille lyde i sproget. Kan barnet fx ikke høre lydene i ordet B-I-L, så er det svært at lære at læse. Andre børn har flair for at høre lydene og tænker slet ikke over, hvordan læsningen egentligt foregår. De lærer det bare. Nogle børn har flair for at springe længdespring, andre har ikke flair for det. Men de børn, der ikke har flair for at springe længdespring kan lære det ved at øve sig i delelementerne i springet. Sådan er det også for ordblinde og læsesvage. Hvis de øver sig systematisk i lydene i sproget efter den såkaldte læsetrappe, så kan alle lære at læse og skrive. Det er vigtigt at hvert trin på læsetrappen er indlært fuldstændigt, inden barnet skal videre i sin læseudvikling.

Det, der ofte sker i skolen, er, at barnet ikke har lært det læsetrin, som det står på helt. Det bliver således præsenteret for det næste læsetrin for tidligt. Når fundamentet ikke er godt nok til at bygge ovenpå – ja så falder korthuset, og konsekvensen er ingen indlæring og et faldende selvværd.